persondatapolitik

omhu advokaters politik om håndtering af personoplysninger

Du modtager denne persondatapolitik, fordi omhu advokater er ved at registrere en sag med dig som klient eller eventuelt kommende klient, eller fordi vi på anden måde har fået dine personoplysninger til brug på en sag, eksempelvis fordi du er pårørende til en af vores klienter. Vi vil med dette gerne oplyse dig om, hvordan vi behandler dine personoplysninger, så du ved det, når du indgår aftaler med os eller på anden giver dine personoplysninger til os.

Kontaktoplysninger 

omhu advokater er den dataansvarlige i relation til de personoplysninger, som vi behandler, og som er beskrevet her i denne politik. Du kan kontakte os her:

omhu advokater ApS
cvr.nr. 44716097
Fussingsvej 8, 2. øst
8700 Horsens
mail: info@omhuadvokater.dk
tlf: 81710530

Kontaktperson er Lene Haustrup Mortensen.  

Oplysninger som vi behandler, når vi yder advokatbistand

omhu advokater har som led i vores behandling af sagen behov for at behandle dine personoplysninger, herunder eksempelvis at notere dine personoplysninger i vores sagsbehandlingssystem. 

Vi behandler sædvanligvis almindelige kontaktoplysninger om dig, så som navn, adresse, telefonnummer, e-mail, titel og andet. 

Vi kan også få brug for at behandle andre kategorier af personoplysninger, herunder dit cpr.nr., hvis det er nødvendigt for sagen.

Behandlingen af dine personoplysninger sker som et led i aftalen om, at vi til dig leverer en rådgivningsydelse. Reglerne om denne form for behandling findes i databeskyttelsesforordningen artikel 6, stk. 1, litra b. 

Behandler vi dit cpr.nr. eller andre oplysninger, fortrolige eller følsomme, om dig, findes reglerne i databeskyttelseslovens § 11, stk. 2 og databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 2, litra f. 

Opbevaringsperiode

omhu advokater opbevarer som udgangspunkt dine personoplysninger i en periode på 5 år fra den konkrete sags afslutning. 

Fristen er fastsat under hensyn til forældelsesloven, de advokatetiske regler om opbevaring af sagsoplysninger og bogføringsloven. Oplysningerne kan opbevares i længere tid, hvis konkrete omstændigheder gør det nødvendigt.

Forpligtelser efter hvidvaskloven

Vi kan i visse tilfælde i medfør af hvidvaskloven være forpligtede til at indhente og opbevare identitetsoplysninger om dig. Det kan være dit navn, dit CPR-nummer, hvis du har er, og en kopi af dit pas, kørekort og sundhedskort.  

Vi vil kun kræve disse oplysninger fra dig, når de er nødvendige for, at vi kan overholde de retlige forpligtigelser, vi er underlagt i henhold til hvidvaskloven. Vi kan også være nødt til at indhente oplysningerne fra internationale registre. Vi behandler oplysningerne i overensstemmelse med databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra c og databeskyttelseslovens § 11, stk. 2. 

Hvis vi finder ud af, at en transaktion, nogle midler eller en aktivitet har eller har haft tilknytning til hvidvask eller finansiering af terrorisme, er vi forpligtede til at orientere Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet. Det samme er vi, hvis vi får mistanke om eller får en rimelig grund til at formode det. Du har ikke ret til indsigt i, om vi har foretaget en sådan underretning og heller ikke til at se underretningen. 

Vi sletter sådanne oplysninger 5 år efter forretningsforbindelsens ophør, jf. hvidvasklovens § 30.

Deling af dine personoplysninger

Vi har alle hos omhu advokater tavshedspligt, både efter reglerne i retsplejeloven og de advokatetiske regler. 

Dine personoplysninger giver vi kun videre, hvis du har sagt ja til videregivelsen, eller hvis vi er forpligtede til det i medfør af lovgivningen. Det kan f.eks. være andre rådgivere, offentlige myndigheder, domstolene eller modparten og deres rådgivere. 

Det firma, der leverer vores sagsbehandlingssystem, har vi indgået en databehandleraftale med. Firmaet behandler personoplysninger på vores vegne i henhold til de instrukser, de har fra os i medfør af databehandleraftalen. 

Vi giver ikke dine oplysninger videre, hvis ikke vi er sikre på at have lov til det. 

Sikkerhed

Vi har for at sikre, at dine personoplysninger behandles fortroligt og sikkert, både fysisk og elektronisk, lavet interne retningslinjer. Vi følger løbende op på, at vores interne retningslinjer. 

regelmæssigt op på vores politikker og foranstaltninger samt efterlevelsen af disse.

Dine rettigheder

Du har en række rettigheder, når vi som dataansvarlige behandler dine persondata. Rettighederne følger af persondatareglerne, og du kan løbende gøre brug af rettighederne.

Du har ret til at få indsigt i de personoplysninger, som vi behandler om dig og også til at få ændret urigtige oplysninger om dig selv, tilføjet yderligere eller slettet oplysningerne. 

Du har også ret til at kræve en begrænsning af vores behandling af dine personoplysninger, og du kan gøre indsigelser mod behandlingen. 

Du har ret til at få en oversigt over dine oplysninger, gengivet og struktureret og fremsendt i almindeligt anvendt format. 

Dine rettigheder kan dog være tilknyttet betingelser og begrænsninger, og om du kan få dine personoplysninger slettet, vil altid afgøres efter en konkret vurdering. 

Klage til Datatilsynet

Vi gør os umage med at behandle dine personoplysninger ordentligt og med omhu. Er du utilfreds, kan du klage til Datatilsynet ved at ringe på telefonnr. 33193200 eller via Datatilsynets hjemmeside, www.datatilsynet.dk

Ændringer i vores privatlivspolitik

Vi reviderer jævnligt vores privatlivspolitik, så den altid repræsenterer gældende principper og lovgivning. Er der væsentlige ændringer, vil vi sende en ny politik til dig på den mailadresse, vi benytter til kommunikation i øvrigt. 

Vi har revideret denne politik den 4. april 2024.